26. lokakuuta 2015

Blogihaaste: Savuisenmakea lämmintofusalaatti

Ja niin kosmetiikkabloggaajasta tuli ruokabloggaaja.. ei vaan pitäähän sitä välillä mennä vähän mukavuusalueen ulkopuolellekin ja nyt oli hyvä syykin. Reilu viikko sitten olleilta I love me -messuilta tarttui siis mukaan muutakin kuin kosmetiikkaa, muun muassa kiinnostava blogihaaste ja vähän aineksia sen toteuttamiseen. Blogihaasteen järjestävät yhdessä Jalotofu ja Silmusalaatti, jotka ovat molemmat laadukkaita kotimaisen ruoan tuottajia. Haasteessa kehitellään kasvisruokaresepti käyttäen molempien yrityksien tuotteita. Kasvissyöjänä nautin, kun löydän uusia, lihattomia raaka-aineita kokeiltavaksi ja nyt päätin mennä vielä täysin vegaanilinjalla tämän reseptin kanssa.  




Savuisenmakea lämmintofusalaatti

2 annosta

Ainekset:

1/4 granaattiomenan siemenet
1 omena + 3 tl intiaanisokeria + kookosöljyä
1 dl cashewpähkinöitä + 1/2 tl kookosöljyä
AlfaAlfa-silmusalaattia
1 dl couscousia + 2 dl kuumaa vettä + pari ripausta himalajan vuorisuolaa
1 paketti kylmäsavustettua Jalotofua

Valmistusohje:

1. Leikkaa granaattiomena lohkoiksi ja irroita siemenet käsin kulhoon.
2. Paahda cashewpähkinät pannulla pienessä määrässä kookosöljyä.
3. Kuori ja paloittele omena kuutioiksi. Lisää kookosöljy, omenakuutiot ja intiaanisokeri lämpimälle pannulle ja kuullota omenat pehmeiksi.
4. Turvota couscous kuumalla vedellä. Lisää oman maun mukaan himalajan vuorisuolaa.
5. Paloittele tofu haluamaasi muotoon, esimerkiksi siivuiksi tai kuutioiksi. Tässä tofusta on otettu paloja piparimuotilla. Paista tofu pannulla kookosöljyssä rapeapintaiseksi.
6. Sekoita couscous, cashewpähkinät, granaattiomenan siemenet, silmusalaatti ja omenakuutiot yhteen salaatiksi.
7. Kokoa salaatti lautasille.


Lähdin reseptiä kehitellessä liikkeelle pääraaka-aineista eli kylmäsavutofusta ja AlfaAlfa-silmusalaatista. Savuisen makuiselle tofulle halusin vastapainoksi jotain makeaa ja syksyyn sopien valitsin omenan, johon hain vielä lisämakeutta intiaanisokerilla. Silmusalaatti ratkaisi ruoan muodoksi salaatin, josta tein kuitenkin lämpimän ja vähän ruokaisamman version. Couscous tuo salaattiin neutraalin ja vähän täyteläisemmän pohjan. Lisää täyteläisyyttä ja hyviä rasvoja salaatti saa vielä paahdetuista cashewpähkinöistä. Annoksen kruunaa pirteän väriset granaattiomenan siemenet, joista tulee lisämakeutta, mutta myös kirpeyttä.

Reseptissä käytetyt Jalotofun ja Silmusalaatin tuotteet sekä intiaanisokeri ja himalajan vuorisuola saatu blogin kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti